Videobellen in de bedrijfsartspraktijk

| 01 maart 2023

Sinds de COVID-19-pandemie wordt videobellen veelvuldig ingezet in de zorg, ook binnen de bedrijfsgeneeskunde. Vanuit tuchtrechtelijk oogpunt is dit geen probleem, zolang de bedrijfsarts de belastbaarheid zorgvuldig kan vaststellen. Wel zijn er volgens de KNMG en beroepsgroep bepaalde situaties denkbaar waarbij het videospreekuur niet geschikt is; denk aan werknemers met gehoor-, spraak- of begripsproblemen of als moeilijke boodschappen overgebracht moeten worden. Méér dan bij reguliere spreekuren zijn privacyaspecten van belang bij beeldbellen. Niet alleen is oplettendheid geboden bij het delen van het scherm met de werknemer, maar ook moet de gebruikte software aan bepaalde normen voldoen (ISO 27001; NEN 7510). Geadviseerd wordt om bij voorkeur een toepassing te gebruiken die speciaal voor de zorg ontwikkeld is. Bovendien moet de internetverbinding goed beveiligd zijn, bijvoorbeeld met Virtual Private Network (VPN). Desondanks is er een groter risico op datalekken bij videobellen. De werknemer moet dan ook expliciet akkoord gaan met een videospreekuur.

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 maart 2023
Duur
45 min

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Wil jij ook nascholen met Quintesse?

In deze collectie

Artikel

Videobellen in de bedrijfsartspraktijk

Niet gestart
45 min
Sinds de COVID-19-pandemie wordt videobellen veelvuldig ingezet in de zorg, ook binnen de bedrijfsgeneeskunde. Vanuit tuchtrechtelijk oogpunt is dit geen probleem, zolang de bedrijfsarts de belastbaarheid zorgvuldig kan vaststellen. Wel zijn er
Bijlage

Literatuurlijst

Niet gestart