(Taal)kennis is macht: het belang van het overbruggen van taalbarrières in de zorg
Hoewel Nederland een welvarend land is, is laaggeletterdheid van circa 2,5 miljoen inwoners een groot probleem in de samenleving. Er zijn verschillende maatschappelijke ontwikkelingen die hiermee samenhangen, zoals migratie, vergrijzing en onderwijs. Apotheken en gezondheidscentra zijn bij uitstek plaatsen waar communicatie van groot belang is. Laaggeletterdheid bemoeilijkt de communicatie, met als groot risico dat informatie niet overkomt. Daarom is het belangrijk dat zorgverleners dit goed herkennen (op basis van gedragingen, taal en non-verbale communicatie van de patiënt) en kennis hebben van de juiste strategieën om hiermee om te gaan. Belangrijke strategieën zijn het inzetten van multimedia (waarbij de keuze van het juiste type afbeeldingen essentieel is) en het gebruik van de terugvraagmethode. Verder worden in dit artikel twee belangrijke voorbeelden genoemd die illustreren hoe een zorgverlener het verschil kan maken voor deze kwetsbare patiëntengroep.