Door de ogen van patiënten en naasten

01 december 2014

Voor het inzichtelijk maken, verantwoorden en verbeteren van de kwaliteit van zorg verzamelen ziekenhuizen allerlei gegevens over de feitelijk verleende zorg en de tevredenheid hierover bij diverse groepen als patiënten, samenwerkingspartners en medewerkers. Zo bepalen zij of de zorg voldoet aan de standaarden voor kwaliteit en veiligheid en vinden zij aanknopingspunten om verbeteringen door te voeren. Belangrijke input voor het vaststellen van de kwaliteit van zorg zijn ook de patiëntervaringen. In dit artikel wordt ingegaan op het belang van het meten van ervaringen van patiënten en hun naasten; bekeken wordt welke methoden bruikbaar zijn en hoe deze methoden elkaar kunnen aanvullen en versterken.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • weet u waarom het meten van ervaringen van patiënten en naasten bijdraagt aan kwaliteitsverbetering, welke meetmethoden hiervoor beschikbaar zijn, wat een Consumer Quality Index (CQI) is en wat spiegelgesprekken zijn
  • begrijpt u hoe door combinatie de meetmethoden elkaar kunnen versterken

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 december 2014
Duur
1 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Wil jij ook nascholen met A&I?

In deze collectie

E-learning met toets

Door de ogen van patiënten en naasten

Auteurs
dr. L. Verharen
dr. L. (Lilian) Vloet
Niet gestart
1 uur
Je hebt geen abonnement op A&I.
Artikel

Door de ogen van patiënten en naasten

Auteurs
dr. L. Verharen
dr. L. (Lilian) Vloet
Niet gestart
Je hebt geen abonnement op A&I.