Anesthesia Crisis Resource Management
![](https://cdh.prelumacademy.nl/storage/2b/6e/2b6ed2c3-20fc-4d4a-8476-2f08022890ae/conversions/01JF0EKWBXBW33VJDS50ESK31P-large.jpg)
Meer dan 70% van de fouten in de gezondheidszorg kan worden toegeschreven aan problemen met ‘human factors’. De werkzaamheden van anesthesiologen vinden plaats in een dynamische en complexe omgeving waar latente fouten aanwezig zijn. Voor optimale professionele beoordeling en het nemen van beslissingen ten tijde van een crisissituatie zal de anesthesioloog naast wetenschappelijke kennis en technische vaardigheden ook niet-technische vaardigheden moeten bezitten. Crisis Resource Management omvat enkele niet-technische vaardigheden zoals communicatie en teaminteractie, die van belang zijn voor het verbeteren van het management van crisissituaties. Voor het verbeteren van patiëntveiligheid op de operatiekamer is naar analogie van de luchtvaartindustrie voor de anesthesie een Anesthesia Crisis Resource Management-training ontwikkeld.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- hebt u kennis van de factoren die het functioneren van de anesthesioloog ten tijde van crisissituaties beïnvloeden, in het bijzonder ‘human factors’
- bent u op de hoogte van de principes van Crisis Resource Management (CRM), de manier waarop deze getraind kunnen worden, en het belang van het trainen van deze principes