Implementatie van Crew Resource Management (CRM) op een kinder-IC
Mensen maken fouten. Crew Resource Management (CRM) is een methode om deze fouten te reduceren en een catastrofale afloop te voorkomen. Om de patiëntveiligheid te bevorderen zijn zes vaardigheden binnen CRM te identificeren: teamprestatie en teamleiderschap, conflicthantering, situation awareness, besluitvorming, briefing en debriefing en standaardcommunicatie. Deze methode is het meest effectief in een veiligheidscultuur en kan worden toegepast op alle afdelingen van een ziekenhuis. Om de CRM-principes te implementeren maakt de kinder-IC van het Wilhelmina Kinderziekenhuis gebruik van de acht stappen van Kotter. Voor een succesvolle cultuurverandering is het essentieel om alle stappen van Kotter in de juiste volgorde te doorlopen.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- weet u weer dat iedereen fouten maakt en dat een systemische oplossing voor patiëntveiligheid het beste past
- beseft u dat CRM-vaardigheden de kans op een catastrofale afloop van fouten kunnen reduceren en dat CRM meer is dan een checklist, een briefing en training met scenario’s.
- ziet u in dat implementatie van CRM-principes een cultuuromslag vereist, maar kunt u de bedrijfskundige principes van Kotter toepassen om een cultuurverandering op uw afdeling met succes te initiëren en af te ronden