‘Graded assertiveness’

| 01 december 2011

‘Graded assertiveness’ is een van de technieken die gebruikt worden in de luchtvaart en in de medische wereld om bij teamwerk in complexe situaties communicatiestoornissen te voorkomen. Het is een communicatievorm waarbij door het stellen van gerichte, getrapte, assertieve vragen de hiërarchie in een werksituatie wordt verminderd. De techniek maakt ons duidelijk dat het hele team verantwoordelijk is voor het welslagen van een operatie en niet alleen de hoofdbehandelaar. Het trainen van deze techniek, naast andere CRM-technieken, leidt tot een verhoging van de patiëntveiligheid rondom een operatie. Het uitgangspunt van ‘graded assertiveness’ is respect voor elkaar en voor het team en de techniek heeft oog voor ons menselijk falen.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • hebt u kennis van het aandeel van communicatie in het ontstaan van incidenten en fouten rondom operaties
  • bent u bekend met een van de communicatietechnieken die worden gebruikt om incidenten te voorkomen
  • bent u op de hoogte van de ontstaanswijze van deze techniek

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 december 2011
Duur
1 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Wil jij ook nascholen met A&I?

In deze collectie

E-learning met toets

‘Graded assertiveness’

Auteur
Vernooij, J.E.M.
Niet gestart
1 uur
Artikel

‘Graded assertiveness’

Auteur
Vernooij, J.E.M.
Niet gestart