Vragen naar een mening

Vragen naar de mening van patiënten of collega’s over een bepaald onderwerp is een veelgebruikte manier om gegevens te verzamelen in onderzoek. Er zijn verschillende manieren om naar een mening te vragen. De onderzoeker kan gebruikmaken van een schriftelijke vragenlijst, maar kan ook besluiten om zelf de mensen te ondervragen in een interview. Ondanks dat het interview tijdrovend is voor de onderzoeker, levert het veelzijdige informatie op en valt de keuze vaak om die reden op deze manier van gegevens verzamelen.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- kunt u redenen noemen om te kiezen voor een interview of voor een vragenlijst
- weet u wat een likertschaal is
- weet u waarom het benoemen van een middencategorie van belang is
- kunt u de verschillende categorieën in een glijdende schaal benoemen
- weet u wat wederzijds uitsluitende categorieën zijn
- weet u wat uitputtende categorieën zijn
- weet u wat respons en non-respons betekent bij het afnemen van interviews of enquêtes
- weet u als verpleegkundig specialist hoe een vragenlijst over het visueel functioneren eruitziet
- weet u als verpleegkundig specialist hoe de betrouwbaarheid van een vragenlijst getoetst kan worden
- weet u als verpleegkundig specialist hoe de validiteit van een vragenlijst getoetst kan worden
In deze collectie
E-learning met toets
Vragen naar een mening
Verpleegkundige
Je hebt geen abonnement op Nurse Academy.
We hebben de e-learning met toets ook voor andere doelgroepen
Verpleegkundig specialist
Je hebt geen abonnement op Nurse Academy.
Artikel
Vragen naar een mening
Je hebt geen abonnement op Nurse Academy.