De ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen voor kinderen

| 01 december 2018

Veel van de geneesmiddelen die we voorschrijven aan kinderen, zijn onvoldoende onderzocht, waardoor een groter risico bestaat op verminderde effectiviteit of toename van bijwerkingen. Geneesmiddelenonderzoek bij kinderen is lastig, terwijl het wel nodig is om aan hen veilig en effectief geneesmiddelen te kunnen voorschrijven. Om geneesmiddelenonderzoek bij kinderen te stimuleren, is in 2006 de ‘kinderwet’ ofwel Paediatric Regulation in werking getreden. Dit houdt in dat elk bedrijf dat een geneesmiddel ontwikkelt, een plan moet opstellen voor onderzoek naar een mogelijke toepassing ervan bij kinderen (Paediatric Investigation Plan, PIP). We lichten toe hoe de Paediatric Regulation in de praktijk werkt. Sinds de wet tien jaar geleden in werking trad, is het aantal onderzoeken naar geneesmiddelen bij kinderen toegenomen en zijn er meer kindergeneesmiddelen op de markt gekomen. Ondanks de huidige wetgeving zit er nog steeds vaak een lange tijd tussen het op de markt komen van een geneesmiddel voor volwassenen en registratie van het middel voor kinderen. Bovendien wordt in sommige gebieden van de kindergeneeskunde nog altijd weinig onderzoek verricht, waardoor er voor deze aandoeningen weinig nieuwe geneesmiddelen voor kinderen op de markt zijn gekomen.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • heeft u inzicht in de moeilijk- heden rond geneesmiddel- onderzoek bij kinderen
  • kent u de belangrijkste doelen en de opzet van de ‘kinderwet’ of Paediatric Regulation
  • weet u wat de Paediatric Regula- tion tot nu toe heeft opgeleverd
  • kent u belangrijke uitdagingen die men tegenkomt in de uitvoering van de Paediatric Regulation

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 december 2018
Duur
40 min

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Wil jij ook nascholen met Praktische Pediatrie?

In deze collectie

Artikel

De ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen voor kinderen

Auteurs
dr. Dartel, M. van
dr. Onzenoort-Bokken, L.
Niet gestart
40 min
Bijlage

Literatuurlijst

Niet gestart
Bijlage

Figuur 2 en 3 De ontwikkeling

Niet gestart