Wanneer een patiënt met een klacht over de dokter komt

| 01 september 2017

In dit artikel beschrijven we het doel en enkele belangrijke onderdelen van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). De wegen waarlangs een klacht kan worden afgehandeld, passeren de revue en er worden tips gegeven voor het voorkomen of afhandelen van een klacht. We bespreken de onderwerpen waarover in relatie tot de zorg voor minderjarigen het meest wordt geklaagd bij de tuchtrechter. Ook beschrijven we de resultaten van een enquête naar de impact van een tuchtklacht op de kinderarts.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • kent u de regels rond wettelijk gezag en het geven van toestemming voor medische behandeling
  • kent u de juridische kaders met betrekking tot het verstrekken van informatie
  • heeft u een visie ontwikkeld hoe om te gaan met klachten van patiënten
  • weet u over welke onderwerpen in de zorg voor minderjarigen het meest geklaagd wordt bij het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg
  • weet u dat een tuchtklacht invloed kan hebben op uw professionele handelen als kinderarts

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 september 2017
Duur
1 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Wil jij ook nascholen met Praktische Pediatrie?

In deze collectie

E-learning met toets

Wanneer een patiënt met een klacht over de dokter komt

Auteurs
Drs, W.G., Leeuwenburgh-Pronck
Dr. Hartiwg, N.G.
Niet gestart
1 uur
In dit artikel beschrijven we het doel en enkele belangrijke onderdelen van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). De wegen waarlangs een klacht kan worden afgehandeld, passeren de revue en er worden tips gegeven voor het voorkomen of afhandelen van een klacht. We bespreken de onderwerpen waarover in relatie tot de zorg voor minderjarigen het meest wordt geklaagd bij de tuchtrechter. Ook beschrijven we de resultaten van een enquête naar de impact van een tuchtklacht op de kinderarts.
Artikel

Wanneer een patiënt met een klacht over de dokter komt

Niet gestart