Komt een klacht bij de dokter…

| 01 december 2022 | 1 punt

Een klacht krijgen als arts is een ingrijpende gebeurtenis. Het voelt vaak als een aanval en leidt tot allerlei emoties. Voor de arts, de patiënt maar ook voor de vakgroep zijn een klacht en de afwikkeling daarvan een heftig proces. Klachtenprocedures kunnen ertoe leiden dat arts en patiënt lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Het doel van dit artikel is om de individuele arts en de vakgroep(leden) handvatten te bieden voor hoe te handelen bij een klacht. Wat kan een vakgroep(lid) doen om de collega bij te staan? Wat is de klachtenprocedure en hoe kunt u zo’n potentiële conflictsituatie niet doen escaleren maar op een constructieve manier oppakken?

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • weet u wat u kunt doen als u een klacht krijgt
  • kunt u een collega bijstaan die een klacht krijgt
  • weet u wat het belangrijkst is bij een gesprek met een patiënt die een klacht heeft ingediend
  • weet u wat de organisatie voor u kan doen wanneer u een klacht krijgt

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 december 2022
Duur
1 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart
Behaalde punten 0 van 1 behaald

Aan de slag

Wil jij ook nascholen met Praktische Pediatrie?

In deze collectie

E-learning met toets

Komt een klacht bij de dokter…

1 punt
Niet gestart
1 uur
Een klacht krijgen als arts is een ingrijpende gebeurtenis. Het voelt vaak als een aanval en leidt tot allerlei emoties. Voor de arts, de patiënt maar ook voor de vakgroep zijn een klacht en de afwikkeling daarvan een heftig proces. Klachtenprocedure
Artikel

Komt een klacht bij de dokter…

Niet gestart