De richtlijn taalontwikkeling voor de jeugdgezondheidszorg (JGZ)

| 01 december 2019

Kinderen bij wie de taalontwikkeling achterblijft ten opzichte van leeftijdgenoten hebben een taalachterstand. Er kunnen drie groepen oorzaken zijn van een taalachterstand, namelijk als gevolg van: 1) beperkingen of algehele ontwikkelingsachterstand (secundaire taalontwikkelingsstoornis), 2) een primaire taalontwikkelingsstoornis en 3) onvoldoende taalaanbod (taalontwikkelingsachterstand). In dit artikel bespreken we de JGZ-richtlijn Taalontwikkeling voor de diagnostiek en aanpak van taalachterstand bij kinderen. De JGZ registreert tijdens het eerste contact risico- en beschermende factoren voor het ontwikkelen van taalachterstand en vormt zich bij alle 0- tot 4-jarigen op ten minste twee momenten een oordeel over de taalontwikkeling. JGZprofessionals zijn bekend met lokale mogelijkheden om de taalontwikkeling van het jonge kind te stimuleren en gebruiken deze kennis om ouders te adviseren. Wanneer er op grond van het onderzoek door de JGZ twijfel is over de taalontwikkeling, wordt een vervolgtraject ingezet door de logopedist of de jeugdverpleegkundige voor extra stimulering van de taalontwikkeling of verwijzing naar het audiologisch centrum.

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 december 2019
Duur
40 min

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Wil jij ook nascholen met Praktische Pediatrie?

In deze collectie

Bijlage

Literatuurlijst

Niet gestart
Artikel

De richtlijn taalontwikkeling voor de jeugdgezondheidszorg (JGZ)

Niet gestart
40 min
Kinderen bij wie de taalontwikkeling achterblijft ten opzichte van leeftijdgenoten hebben een taalachterstand. Er kunnen drie groepen oorzaken zijn van een taalachterstand, namelijk als gevolg van: 1) beperkingen of algehele ontwikkelingsachterstand