Challenge en support coaching voor kinderartsen (in opleiding)

| 01 september 2020

Veel organisaties maken gebruik van individuele coaching van professionals en dit lijkt effectief bij te dragen aan welzijn, ontwikkeling en functioneren van deze professionals. In medische settings is coaching echter nog niet vanzelfsprekend. Het Erasmus MC-Sophia kinderziekenhuis en het Willem-Alexander Kinderziekenhuis van het LUMC hebben het Challenge & Support-programma ontwikkeld waarin hoogwaardige coaching laagdrempelig beschikbaar wordt gesteld voor medisch specialisten (in opleiding). Vijfenzeventig kinderartsen en AIOS hebben zich voor dit programma aangemeld. Deze artsen wilden met een coach vooral praten over hun werk-privébalans, loopbaanontwikkeling en mentale functioneren. In vergelijking met kinderartsen in een controlegroep rapporteerden de deelnemers uit de coachinggroep meer stress, problemen met werk-privébalans en mentale uitputting. Ook scoorde deze groep gemiddeld lager op psychologisch kapitaal en zelfcompassie. Na de coaching rapporteerden de gecoachte kinderartsen een significante verbetering in werk-privébalans, welzijn, en psychologisch functioneren. Coaching kan een belangrijke bijdrage leveren aan het welzijn en de persoonlijke ontwikkeling van artsen.

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 september 2020
Duur
35 min

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Wil jij ook nascholen met Praktische Pediatrie?

In deze collectie

Bijlage

Literatuurlijst

Niet gestart
Artikel

Challenge en support coaching voor kinderartsen (in opleiding)

Niet gestart
35 min
Veel organisaties maken gebruik van individuele coaching van professionals en dit lijkt effectief bij te dragen aan welzijn, ontwikkeling en functioneren van deze professionals. In medische settings is coaching echter nog niet vanzelfsprekend. Het