Een chatbot als collega?!
Artificiële intelligentie (AI) neemt een steeds belangrijker plaats in ons dagelijks leven in, vaak zelfs zonder dat we het ons bewust zijn. Voor het eerst in de geschiedenis kunnen mensen en machines met elkaar communiceren. Vanuit primair commerciële belangen zijn digitale platformen ontwikkeld die menselijke conversaties proberen na te bootsen door middel van een chatfunctie, al dan niet met spraakherkenning. Deze worden ook wel ‘chatbots’ genoemd. Steeds meer worden de toepassingsmogelijkheden verkend van chatbots in de klinische praktijk en zij lijken veelbelovend. In deze nascholing beschrijven wij de laatste ontwikkelingen op dit gebied en stellen we enkele chatbots aan u voor. Ook worden enkele ontwikkelpunten genoemd die onontbeerlijk zijn met het oog op toekomstige implementatie.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- bent u zich meer bewust van ontwikkelingen op het gebied van de robotica en de interactie tussen mens en machine
- kent u verschillende typen conversational agents (CA)
- weet u hoe chatbots klinisch/psychotherapeutisch zouden kunnen worden ingezet
- hebt u meer inzicht in de huidige evidence base omtrent effectiviteit van chatbots in de klinische praktijk
- bent u zich bewust van voor- en nadelen van het gebruik van chatbots
- weet u waar u enkele chatbots kunt vinden ter kennismaking
- weet u meer over noodzakelijke toekomstige ontwikkelingen