Diagnostiek van opstandig en agressief gedrag bij kinderen
Wanneer opstandig, agressief en antisociaal gedrag evenals een boze en prikkelbare stemming vaak voorkomen bij een kind of jongere, kan er sprake zijn van een oppositioneel-opstandige stoornis of een normoverschrijdende gedragsstoornis. In de diagnostiek is veel aandacht nodig voor de samenwerking met de ouders, het kind of de jongere, omdat veel gezinnen na de diagnostiek hetzij niet starten met een behandeling hetzij afhaken. Het verstrekken van adequate psycho-educatie in het begin van de diagnostiek is van groot belang. De diagnosticus reikt hierbij een denkkader aan van waaruit hij samen met de ouders, het kind of de jongere zoekt naar aanknopingspunten voor de behandeling. De diagnostiek richt zich in het bijzonder op in stand houdende factoren zoals opvoedingsvaardigheden, sociaal probleemoplossende en emotieregulerende vaardigheden, en kenmerken van het gezin en de andere sociale systemen. Hierop sluiten effectieve psychologische behandelingen aan: de ouderinterventie gericht op opvoedingsvaardigheden, de cognitieve gedragstherapie voor het kind of de jongere, en de gezins- of systeemtherapie.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- weet u waaraan u in de samenwerking met de ouders en het kind aandacht moet besteden wanneer een kind aangemeld wordt voor diagnostiek vanwege opstandig en agressief gedrag
- kunt u het eerste gesprek met de ouders en het kind voeren
- kunt u het gesprek met het kind of de jongere voeren
- weet u wat een apart gesprek met de ouders kan opleveren waarin de aandacht gericht is op factoren die de gedragsproblemen in stand houden