Diagnostiek breder gezien: het gezinsdynamisch onderzoek
Over het algemeen wordt bij de diagnostiek van psychiatrische problematiek het individu centraal gesteld binnen de (verschillende) diagnostische kaders. Door de tijd heen is er steeds meer aandacht gekomen voor de context van het individu bij wie de problematiek speelt. De contextuele, of systemische visie heeft aan terrein gewonnen, desondanks blijkt een systemische visie niet altijd gemeengoed bij de diagnostiek van het individu in de dagelijkse klinische praktijk. Aan de hand van de visie van de grondlegger van het zogenaamde systeemdenken wordt het diagnostisch kader van het gezinsdiagnostisch onderzoek (GDO) toegelicht. Vervolgens worden enkele veelvoorkomende gezinsdiagnostische interventies belicht vanuit hun wetenschappelijke (theoretische) achtergrond met een accent op de concrete toepassing in de praktijk aan de hand van letterlijke denk- en zoekkaders. Tot slot volgt een toelichting op welke manier deze uitkomsten op systeemdiagnostische wijze zijn te interpreteren.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- hebt u een basaal overzicht van de ontwikkeling van een systemische visie binnen de (kinder- en jeugd)psychiatrie
- kunt u beter inschatten in hoeverre een gezinsdynamisch onderzoek (GDO) een toegevoegde waarde kan hebben voor de (individuele) diagnostiek
- hebt u een overzicht van de meest voorkomende diagnostische interventies bij het GDO
- vormt u zich een beeld hoe een GDO ook door middel van beeldbellen vormgegeven kan worden
- kunt u op een basaal niveau enkele diagnostische interventies in het kader van een GDO toepassen aan de hand van concrete aanwijzingen in dit artikel