Copen met coping
Dit artikel gaat over omgaan met coping voor professionals. Cliënten, ook diegene die bij de bedrijfsarts en verzekeringsarts komen, moeten omgaan met veranderde omstandigheden: coping. Professionals begeleiden cliënten hierbij, en dat is vaak niet eenvoudig. De vraag is hoe de zorgverlener er professioneel mee omgaat. Die is immers niet alleen professional maar ook mens, en kan dus geraakt worden door wat er gebeurt. Dat is niet onprofessioneel; de professionaliteit zit hem in de manier waarop iemand met die geraaktheid omgaat. Dit artikel presenteert een model dat professionals helpt om professioneel om te gaan met de coping van cliënten. Het model maakt het mogelijk om zowel de coping van cliënten als de eigen coping in kaart te brengen en van daaruit na te denken over manieren van reageren. Het is een praktisch hulpmiddel voor professionals die dagelijks voor de taak staan om te copen met coping.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- weet u wat coping is
- begrijpt u de functie van coping voor cliënten en voor uzelf
- weet u waaraan u coping van cliënten kunt herkennen
- kunt u met behulp van het reflectiemodel de coping van cliënten en van uzelf in kaart brengen
- weet u wat te doen om in lastige situaties bij coping aan te sluiten