De bedrijfsarts als adviseur: omgaan met weerstand
In dit artikel laten we u kennismaken met weerstand in de communicatie. Weerstand kan zich uiten in verschillende vormen, verbaal, non-verbaal en emotioneel. We geven u handvatten voor het reageren op weerstand en u leert hoe belangrijk het is om weerstand zo vroeg mogelijk in een gesprek te bespreken. Weerstand die voortkomt uit emoties vraagt een specifieke aanpak, waarbij we in een aantal fasen laten zien hoe u daarop kunt reageren. Weerstand kan ook overgaan in agressie. We bespreken delen uit de theorie ‘omgaan met agressie’ en hoe u vanuit deze theorie kunt reageren. Daarnaast maken we u ervan bewust dat uw positie als arts ook weerstand kan oproepen. Als laatste bespreken we communicatieblokkades die hun oorsprong vinden in opvoedingstheorieën, waarbij volwassenen mensen zijn die net als kinderen graag willen worden gehoord. In de conclusie ziet u een opsomming van de gesprekstechnieken die behulpzaam zijn als u weerstand tegen komt.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- kent u de uitingsvormen van weerstand in een gesprek
- weet u waardoor weerstand in de communicatie kan ontstaan
- kunt u weerstand bij uzelf herkennen
- kunt u de emotionele reacties die voorkomen bij weerstand opvangen
- kent u technieken om weerstand te verminderen en zelfs om te buigen tot een coöperatief gesprek