Een directeur in demotie

| 01 september 2019

De spreekkamer van de verzekeringsarts/bedrijfsarts is een arena waar het beleid van de wetgever, de inzichten uit de medische wetenschap en de zorgende blik van de dokter worden geconfronteerd met het leed van een patiënt. Hier wordt van de arts niet alleen een medisch en een juridisch, maar ook een moreel oordeel gevraagd. De arts geeft met dit oordeel invulling aan zijn discretionaire ruimte. Dat stelt eisen aan de kwaliteit van de oordeelsvorming. Met een casusbespreking wordt dit verduidelijkt. Vervolgens wordt een methode verklaard en toegepast voor een kwalitatief geborgde morele oordeelsvorming. In de nabeschouwing benadrukken wij het nut hiervan. “Maar een zekere Samaritaan, reizende, kwam omtrent hem, en hem ziende, werd hij met innerlijke ontferming bewogen” (Lucas 10:33)

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • weet u welke onderdelen meespelen bij een morele afweging
  • kent u de methode ‘morele oordeelsvorming’
  • kunt u zich de methode 'morele oordeelsvorming' eigen maken

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 september 2019
Duur
1 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Wil jij ook nascholen met Quintesse?

In deze collectie

E-learning met toets

Een directeur in demotie

Niet gestart
1 uur
De spreekkamer van de verzekeringsarts/bedrijfsarts is een arena waar het beleid van de wetgever, de inzichten uit de medische wetenschap en de zorgende blik van de dokter worden geconfronteerd met het leed van een patiënt. Hier wordt van de arts nie
Artikel

Een directeur in demotie

Niet gestart