Het oog van de bedrijfsarts
Het spreekuur biedt een korte tijd om inzicht te krijgen in de problematiek van een cliënt en stappen naar een oplossing te zetten. Cliënten snel en accuraat inschatten zorgt voor effectiviteit en doelmatigheid. Non-verbale strategieanalyse is een snel inzetbaar en (in de praktijk gebleken) betrouwbaar instrument om te bepalen hoe u contact kunt opbouwen met een cliënt, op welke wijze deze cliënt problematiek in de werksituatie zal ervaren en hoe dat uitwerkt in zijn gedrag. Repeterende gezichtsbewegingen vormen binnen enkele minuten een empirische database waarop een analyse kan worden gemaakt van de voorkeursgedragsstijlen van de cliënt wanneer deze zich op zijn gemak en niet op zijn gemak voelt. Dit ondersteunt niet alleen een diagnose van de situatie, maar ook het inzicht in dat nodig is om (structureel) verbetering te realiseren. Daarnaast wordt u zich bewuster van uw eigen non-verbale invloed op anderen en kunt u daarmee rekening houden in uw gespreksaanpak.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- kent u het belang van repeterende bewegingen in het gezicht voor interactie
- hebt u een basisinzicht in de wijze waarop u contact kunt opbouwen met een cliënt
- bent u zich bewuster van uw eigen non-verbale impact op anderen