De eerstelijnsarts en de cognitief beperkte patiënt: de gespreksvoering

De medische zorg voor ouderen wordt steeds complexer. Ouderen blijven steeds langer thuis wonen en worden steeds ouder. Hierbij neemt ook de kans dat zij een cognitieve beperking hebben toe. Om te weten te komen wat kwetsbare ouderen belangrijk vinden in hun leven, en wat daarvoor nodig is, is adequate gespreksvoering noodzakelijk. Het is wenselijk om een gesprek te houden waarbij de arts een open, geduldige en empathische houding aanneemt. Een goede voorbereiding met oog voor de omgevingsfactoren zal samen met een krachtige zelfreflectie ervoor zorgen dat een arts de communicatie blijft verstevigen. Hierdoor wordt de mens achter de patiënt nauwkeuriger en efficiënter in beeld gebracht, wat de kwaliteit van leven voor de patiënt verder verbetert. Communicatie is maatwerk. Wees je als arts bewust van de kwaliteiten die je van nature hebt, houd deze vast en blijf nieuwsgierig naar verbeterpunten.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- weet u dat er zowel voorafgaand, tijdens als na een gesprek met een cognitief beperkte patiënt helpende en belemmerende factoren bestaan
- bent u zich ervan bewust dat een gesprek maatwerk is waar alle deelnemers invloed op hebben
- kunt u beter plaatsen waarom uw gesprek succesvol was of niet
- kunt u verbeteringen aanbrengen in uw eigen gespreksvoering
- heeft u een visie ontwikkeld over uw meest effectieve wijze van gespreksvoering